.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ترافیک سنگین شهری ، بلای جان شهروندان ساروی!
ساری فاقد زیرساختهای استاندارد شهری مثل برخورداری از پارکینگ های متعدد و پرظرفیت به اندازه کافیست و تازه جدای از آن به دلیل فروش گسترده پارکینگ های خیابانی توسط شهرداری به ...
 ترافیک سنگین شهری ، بلای جان شهروندان ساروی!

شاید باورتان نشود که ساری هم در ردیف معدود کلان شهرهایی قرار گرفت که بدلیل گستردگی، غلظت و سنگینی ترافیک شهری در ساعات پیک ترافیکی(فعلاً غروبها)شامل اجرای طرح کنترل ترافیک در نواحی مرکزی شهر شده است و طی آن علاوه بر یکطرفه بودن تمامی خیابانهای مرکز شهر، فقط خودروهای عمومی اجازه تردد در این خیابانهای اصلی را دارند!

جالب توجه اینجاست که بر خلاف کلان شهرها که به تعدادی از خودروهای خاص مثل خودرو های مدیران و برخی از خودروهای دولتی و ... که کارت تردد داده می شود، در ساری بدلیل عدم ظرفیت فیریکی خیابانها و کوچه ها،چنین کارتهایی نیز تا کنون صادر نشده است و تر و خشک با هم می سوزند!

همه اینها در حالیست که بافت شهری ساری متمرکز طراحی شده و علیرغم تلاشهای شهرداری در سالهای اخیر برای توسعه بافت شهری و اتخاذ سیاست عدم تمرکز،عملاً چنین اتفاقی نیفتاده و مرکز شهر ساری،محل مراجعه تمرکزی و نقطه ای شهروندان ساروی برای مراجعات مختلف از جمله خرید مواد غذایی،پوشاک،طلاجات،لوازم خانگی و ... می باشد و علاوه بر آن مراکز اداری و بانکی و اماکن عبادی معتبر در همین منطقه مرکزی واقع شده اند و همه اینها برای تمرکز مراجعه کفایت می کنند!

اجرای این طرح برای چندین گروه از شهروندان زحمات زیادی را فراهم کرده است که ترجیحاً می توان به اهالی ساکن و شاغل در این مناطق اشاره کرد و در مرحله دوم می توان به مضیقه ها ناتعادلی های شهروندان، ناشی از فشار ترافیکی به سایر خیابانها و کوچه های اطراف منطقه طرح ترافیک توجه کرد که متاسفانه گاهی در حد توقف،شاهد غلظت ترافیک و سر و صدا و آلودگیهای صوتی و شیمیایی مربوط به ترافیک در این مناطق همجواریم!

خیابانهای انقلاب اسلامی،جمهوری اسلامی،شهید مدرس،شهدای ۱۸ دی و قارن و تا حدودی هم فرهنگ به همراه میادین ۷تیر(ساعت)، امام حسین(ع)(شهرداری)،شهدا(دروازه گرگان) و دروازه بابل که در منطقه اصلی اجرای طرح ترافیک قرار دارند و نیز خیابانهای فردوسی، رازی، مازیار، خاقانی، خیام، شهید رجایی، رودکی، ورزش، امیرکبیر، شیخ طبرسی، حافظ، سعدی، پیوندی، توکلی، ۱۵خرداد، ملا مجدالدین، معلم، آرش، بلوارهای امیر مازندرانی، خزر،طالقانی،ارتش و کمربندی های غربی و شرقی و جنوبی متاثر از اجرای این طرح و کلاً ترافیک مرکز شهر قرار داشته و برای اهالی زحمت آفرینی آزارنده و غیر قابل تحمل را به ارمغان آورده اند که ادامه اش می تواند به تبعات روانی و اجتماعی منجر شود!

علاوه بر این شرایط آزارنده، ساری فاقد زیرساختهای استاندارد شهری مثل برخورداری از پارکینگ های متعدد و پرظرفیت به اندازه کافیست و تازه جدای از آن به دلیل فروش گسترده پارکینگ های خیابانی توسط شهرداری به شرکت های قارچی! شاهد گریزانی و مراجعه فشارنده خودروها به کوچه های حاشیه خیابانهای اصلی و مرکزی شهر که فوقاً از آنها نام برده ام شده که این مسئله هم موجبات نارضایتی و دردسر شهروندان ساروی را فراهم آورده است!

البته باید متذکر شوم که بخش وسیعی از این ترافیک ها و دردسرهای حاشیه ای آن بخاطر گستردگی مهاجرت شهروندان غیر ساروی به ساری به دلایل متعدد از جمله مرکز استان بودن و تجمیع مراکز اداری و خدماتی و نیز امکانات برتر آموزشی و رفاهی و غیره در این شهر است که رغبت مهاجرت سایر شهروندان مازندرانی را به ساری افزایش می دهد!

بهار و تابستان هم مثل همه شهرهای مازندران،توجیه حضور بسیار گسترده مسافران و توریست داخلی و خارجی افزایش باورنکردنی جمعیت سیار این شهرستان ۶۰۰هزار نفری هم بر این دلایل افزوده می گردد که طبعاً تدابیر مجزا و مستقلی را در حوزه مدیریت بحران می طلبد!

احداث پل ولی عصر(عج) در میدان خزر ساری اگر چه بسیار لازم و ضروری است،اما همه کارشناسان ترافیکی وقوف و اذعان دارند مه این پروژه کافی نبوده و به عبارتی هیچ ارتباطی با ترافیک مرکز شهر نداشته و فقط موجب تسهیل تردد مسافران گذری را فراهم می آورد و تنها از بار ترافیکی کمربندی های غربی و شرقی می کاهد!

فلذا احداث پلهای روگذر در مرکز شهر ساری و تغییر بافت شهری و اجرای سایر پروژه ها و طرحهای کارشناسی برای برون رفت ساری از این بن بست کشنده و غیر قابل تحمل،یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و مسئولین استانی باید دست شهرداری ساری را گرفته و با تزریق بودجه کافی،بخشی از هزینه های اجرایی پروژه های بزرگ را بعهده بگیرند.

در این رابطه نقش کاتالیزوری نمایندگان محترم ساری در مجلس شورای اسلامی در چانه زنی های اعتباری و بودجه ای در تهران و نظام اداری استان و نیز استفاده از تجربه های مدیریت شهری اصفهان و مشهد و دیگر شهرها،می تواند کمک شایان توجه ای به این تفکر و اراده استانی و شهرستانی بنماید.

تذکر اینکه شهرداری ساری اخیراً پس از ۳۸ سال ارتقاء رتبه پیدا کرده و از رتبه ۱۰ به رتبه ۱۱ اعتلاء یافت و طی آن شهرداری ساری به ۲ منطقه شهری و هر منطقه به ۲ ناحیه شهرداری توسعه یافته و در چارت شهرداری مرکزی نیز تغییرات فاحشی دیده می شود که از جمله اضافه شدن معاونت فرهنگی است.

همه اینها اثبات می کند که شهر ساری مستحق توجه بیشتر و همه جانبه تر است که متاسفانه سالهاست که از مظان توجه خارج شده و در نگاه مسئولین استانی برجستگی خاصی ندارد و این سالها، سالهای مظلومیت و محرومیت شهر ساری است که آثار آن را شهروندان ساروی بر گرده ها و روان خویش احساس می کنند و تنها جای امیدواری به ارتقاء مقام مدیران شهری ساری است که با عنایت استاندار محترم جناب آقای طاهایی،فرماندار و شهردار ساری به عضویت شورای معاونین استانداری مازندران درآمده اند تا مشکلات ساری با نگاه استانی مورد حل و فصل قرار گیرند و انشاءالله که فقط در حد حرف باقی نمانده و ما آثار عملی این عضویت را نیز شاهد باشیم!

در پایان یادآور می شویم که ما شهروندان ساروی با پشت سر گذاشتن صبوری های دراز مدت، بی صبرانه درایت و عنایت مسئولین استانی را برای حل مشکلات شهری ساری و ترجیحاً حل معضل ترافیک را انتظار می کشیم.

صادقعلی رنجبر- عضو هیات علمی دانشگاه


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 بهمن 1388
قابل توجه نمایندگان محترم ساری!
نا شناس 25 بهمن 1388
آیا اراده ای برای حل مغضلات هزینه بر در ساری وجود دارد؟آیا مدیران استانی با مردم این شهر هم احساس اند؟آیا نگاهشان به این شهر صمیمانه است؟
تا الان که زیاد اینطوری نبود،تا ببینیم آینده چگونه می شود!قربانی-ساری
نا شناس 25 بهمن 1388
فرمايشات اين اقاي محترم درست ولي چاره برون رفت از اين معضل فقط پول خرج كردن و ساخت تقاطع و... نيست بلكه كاهش سفرهاي غير ضروري علي الخصوص با وسيله نقليه شخصي و همچنين استفاده از حمل و نقل عمومي يكي از راههاي مهم است ميبايستي مد نظر باشد
ر-ا 25 بهمن 1388
به نظر بنده اين مقاله تا حدودي اقراق آميز بوده به اين دليل كه وضعي به مراتب بدتر را در بابل شاهد هستيم و سخني از آن به ميان نمي آيد.
عباس 25 بهمن 1388
جناب دكتر رنجبر -با سلام
در ابتداي سخن از ساري به عنوان كلان شهر نام برده ايد . با عرض پوزش ساري در حد يك شهر ستان كوچك هم امكانات ندارد (حتي بابل و شهرهاي ديگر ) تا چه برسد به امكانات ساير مراكز استانها ي كشور .اين هم به خاطر سطح تفكر پايين مديران ساروي (و عموما مازني ها است ) كه دائم شعار مي دهند و فقط خود ، خانواده و روستايشان را مي بينند .
راستي اقاي دكتر رنجبر فيلم تلويزيوني دانشگاه علوم زراعي ساري را از شبكه چهار ديدم جالب است اين مثلا دانشگاه 4 دانشكده دارد ولي دريغ از نام دانشكده علوم مهندسي زراعي (اما تادلتان بخواهد دانشكده علوم زراعي را نشان داد )
راستي دانشگاه ريئس ،معاون پژوهشي ،اموزش داشت و نشان داد ولي يادي از معاون اداري مالي جوان خود نكرد ؟؟؟؟؟؟
لطفا دكتر جان پاسخ بخش پاياني سوال بنده فراموش نشود؟
فرزند ايران اسلامي
نا شناس 25 بهمن 1388
ساری که به امان خدا رها شده و کسی به کسی نیست و همه حرف اول و می زنند و کسی پاسخگوی شهروندان نیست!نه استاندار،نه فرماندار و نه شهردار،خلاصه شلم شوربایی است که نگو و نپرس!این ترافیک تا 2- سال دیگه هم حل نمی شه!مثل همه پروژه های ساری که غالباً 15-20ساله اند! بیمارستان امام،ترمینال دولت و کمربندی شرقی نمونه هایی از این پروژه ها هسنمد که حدود20 سال بطول انجامیدند!قلی زاده-ساری
نا شناس 25 بهمن 1388
]چرا نماینده محترم ولی فقیه در مازندران،استاندار محترم و نمایندگان محترم مجلس و شورای اسلامی شهر،دست به کار نمی شوند و برای ساری یک کار اساسی نمی کنند؟!امیدی-حومه ساری
نا شناس 26 بهمن 1388
شهر بی کلانتر که میگن،همین ساریه! یه آملی در پست معاون استاندار،چه کرد؟!پریروز در آمل 80 طرح و پروژه افتتاح شد!،ساری که مرکز استانه، چی؟! ساروی ها در شهر خودشوم هم غریبه اند و سهم چندانی در مدیریت ندارند! فکر نمی کنم که آقای ابراهیمی جنم آقای قناعت رو داشته باشه و بتونه حتی یه مدیرکل و جابجا کنه؟! چراغعلی زاده-ساروی مقیم تهران
حامد 29 بهمن 1388
اقایان با شما هستن.
شمشیربند 5 ارديبهشت 1389
ما ساروی ها بدبختیم فقط بخاطر اینکه هیج کس احساس مسئولیت نمی کنه، خصوصاً مدیران ارشد شهر که فقط بدنبال ارتقاء و خود شرینی پیش انو اون هستن.تو رو به جون هر که دوست دارین به فکر شهرمون باشین تا با هم بتونیم آبادش کنیم .خواهش می کنم. تو زمینه تخصص خودم هر کمکی بتونم دریغ نمی کنم.
شمشیربند ساروی مقیم تهران-کارشناس ارشد معماری و طراحی شهری
شمشیربند 5 ارديبهشت 1389
خطاب به مسئولین بی مسئولیت شهرساری
به فکر مدیریت بحران تو ساری باشین که بدبخت تر نشیم، همه میدونن که ایران جزء 10 کشور زلزله خیز دنیاست. وای به حال روزی که ساری زلزله بیاد.
هیج تدابیری تو این زمینه اندیشیده نشده.
من خودم دارم روی مدیریت بحران در ساری مقاله می نویسم و بدبختی هاشو توی مواقع بحران دارم از درونم حس می کنم.
:-(
شمشیربند 5 ارديبهشت 1389
نمی دونم اینو باید به کی بگم:
ولی باید یه انجمنی تشکیل بدیم از شهروندان دلسوز و مسئولیت پذیر شهر ساری ، و دور هم جمع شیم فکرامون و رو هم بذاریم و دست به دست هم بذاریم از مسئولین انتقاد شدید کنیم بدون رو درباسی (آخه یک دست صدا نداره) بیاین این انجمن و تشکیل بدیمو یک صدا شیم واسه آبادانی شهر عزیزمون ساری
ورود همه هم شهری های دلسوزم و تبریک می گم!
حسین 7 دي 1392
امام سجاد در زمان جنگ امام حسین مریض بوده ودر بستر بیماری قرار داشته ومظلوم ماند کاری نتوانست بکند. حال ازشما می پرستم ایا کوچه امام سجاد ساری واقع در شهبند نرسیده به سی متری چرا بایدانقدر سوتوگور باشد به مظلومیت امام سجاد وهیچ کس از مسئولین نیم نگاهی به ان ندارن . نه چراغ روشنای مابر دارد .نه اسفالت خوبی دارد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.665 seconds.